onsdag den 6. april 2011

Be prepared for a loooong detailed update... YAY!

d. 6-4-2011
Cambodja er mega nice! Jeg har for det første været rigtig heldig med mit hostel (som nok nærmere er et billigt hotel)! Der er pool her, (både med vand og med kugler!!!), god mad, bar, fri wifi, og rent sengetøj hver dag! Jeg betaler kun 5$ pr dag, så det er virkelig lækkert og næsten ikke til at fatte nu når det er en af de få steder der har en pool. Jeg har fundet ud af at det er fordi stedet kun åbnede for 14 dage siden. Så her til at starte med vil han ikke tage for meget for et værelse. Jeg vil vædde med at prisen er fordoblet om 1 måned, så jeg er ret heldig!
Her er rigtig mange backpackere, som i øvrigt er vildt søde og fede mennesker. I går tog jeg med en tuk tuk rundt i området omkring Phnom Penh for at se S-21 (tortur museet) og the killing fields sammen med en svensker ved navn Elisabeth og tre gutter, Kameron, Michael og Quintin. Det var en helt overvældende oplevelse at se museet og billederne af alle ofrene og dertilhørende torturredskaber- og kamre. Jeg fik det faktisk helt dårligt da vi gik op på 2. sal og fandt blod på gulvet i op til flere af de 1,5 kvadratmeters celler. Jeg ved ikke om det var rigtig blod eller noget de havde puttet på gulvet med vilje. Det er jo trods alt kun 32 år siden det skete.
Det værste var dog da vi kom til the killing fields. Her fortalte en guide os, at man slog babyer ihjel ved at tage dem ved anklerne og smække dem ind i et kæmpe træ, hvorefter de bare blev smidt ned i et stort hul i jorden sammen med alle de andre. Hvert år kommer der stadig knogler og tøj op fra jorden når det regner meget. De har samlet meget af det, men man ved inderst inde godt at der nok ca. er den samme anddel tilbage i jorden.
Efter en ret depressiv formiddag med en underlig og dyster stemning første vores tuk tuk chauffør os hen til en lille restaurant. Vi var ikke særlig sultne, men en lille øl var, da på sin plads….
Ehm, det endte med at vi alle faktisk blev lidt halv-snalderet dér, på gaderestauranten, 100 meter væk fra The killing fields.  Det var måske ikke helt berettiget, men lidt opløftet stemning havde vi brug for, og det fik vi hehe. Selv vores chauffør havde fået så hatten passede, så en af drengene sagde at han hellere måtte tage den karakteristiske pink hjem på hovedet og køre hjem. Men det fik han sgu ikk lov til. Mr. Smalls (tuk tuk chaufføren) sagde at han altid drak et par øl (vi så dog 8 dåser under bordet) når han tog på disse ture. Hehe det endte med vi grinte af ham og sagde, okay.. Han klarede det faktisk ret godt og kørte bedre end da han var ædru hehe. På hjemvejen satte drengene en god gang rap på, og så hyggede mr. Smalls sig endnu mere!
Det var en super fed og rigtig god dag, da jeg både fik noget kultur og historie indenbords, men også et par gode sociale input med nogle fede typer.
Lis og jeg skal sågar mødes igen i Siem Riep i morgen hvor hun allerede har reserveret et værelse til os. Fredag tager vi til Angkor wat og tjekker templerne ud. Det skulle være helt fantastisk. Lørdag tager vi videre til Sihanoukyville som ligger ved kysten. Her vil jeg leje en cykel en af dagene og cykle rundt og besøge de lokale i de omkringliggende landsbyer. Det bliver så fedt.
Jeg var på ’the Russian market’ i dag hvor jeg købte en masse småting. Inklusiv en 60-år gammel halskæde lavet af cambodianske sten, der ikke bliver brugt til smykker længere. Den kostede 25 USD og det er dyrt hernede, men derhjemme er det jo ikke så meget. Den er egentlig meget simpel, men jeg kunne bare ikke gå fra den hehe. Det er sgu typisk mig. Så hellere brokke sig over at flybilletten til Nepal er dyr, end at undlade at købe en masse skrammel ;-)
Jeg har forlagt mit kabel til mit canon kamera et underligt sted og kan ikke finde den! Er ret sikker på jeg brugte den her for et par dage siden, men den er bare væk. Så i må lige vente med at se billeder fra Phnom Penh til jeg har fundet det igen eller købt et nyt.
For hver dag der går elsker jeg backpackerlivet mere og mere. Jeg elsker de lokale i Cambodia, da de er så ærlige og venlige. De hjælper gerne uden at kræve noget tilbage. Og jeg møder flere og flere rigtig fede backpackere, der som jeg er helt vilde med at møde nye mennesker, hænge ud, tage på ture sammen, spille kort, drikke øl osv. osv. Jeg er blevet vant til at rykke videre ret hurtigt, så hvis jeg er det samme sted op til 5 dage kan jeg godt blive lidt rastløs. Jeg glæder mig hele tiden til det næste skridt, den næste landsby, den næste strand, den næste befolkning, det næste vandfald, den næste kultur, den næste lokalret og den næste udfordring. Det er lidt nyt for mig, for jeg er egentlig et ret kedeligt mennesker derhjemme hehe. Der er jeg ikke så god til at acceptere forandring og store omvæltninger i min hverdag. Derhjemme skal alting helst være som det plejer, med små og IKKE store udsving. Men det lader jeg til at have lagt fra mig hernede. Hmm er lidt bekymret for hvordan det bliver derhjemme når det hele bliver hverdag igen hehe, men den tid den sorg som mor altid siger ;-)



I love Cambodia! I love the people, the food, the culture, the country, the streets, the children and how dirty you feel after a 15 minute tuk tuk drive. It seems that this place already lives up to my expectations even though I’ve only been to Phnom Penh. Here I’ve seen the genocide museum (S-21), the killing fields and the Russian market.
The people are very nice and honest, however, you should still bargain wherever you go, ‘cause it’s the custom here. They actually kinda like it.
Yesterday was great! I went to the museum with a Swedish girl (Lis), and 3 dudes (Kameron, Michael and Quintin). The museum was off course horrifying as expected and marked med pretty badly. However, it was an experience I would not be without.
Then we went to the killing fields to see where Pol Pot’s army took their victims to kill them. The guide even told us that they killed babies! How? Well, they grabbed them by the ankles and through them into a huge tree, and afterwards the through them into a pile of dead bodies in a big hole in the ground. Horrible!
 After hearing and seeing all this, we really needed something to cheer us up. Our guide took us to a little place near the fields where we had a couple of beers. In the end our driver got a little tipsy but insisted that he would still take us back to the hostel. The guys put on some rap music, which only made our driver Mr. Smalls even happier and giving us and even bouncier ride home hehe.
Lis and I ended the day having dinner with our roomie from Chile, playing cards in the lounge and attempting to kick ass in pool (in which I failed horrifically). Heading up to Siem Riep tomorrow to check ou Angkor wat! I always look forward to the next step, and realizing that my ticket to Nepal is already booked makes me even more excited!!!

I love the sweet backpacker life!


This is wat (haha) awaits me friday morning! Angkor wat:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar