mandag den 18. april 2011

Dirt, pollution and holy men

Sidder paa en netcafe og venter paa at det naeste album med Radiohead er hentet saa jeg kan faa nyt musik med paa min trekking tur.
Kathmandu er maaske lidt for hektisk til mig. Men det er nok pga. det store skift mellem stille og rolige Cambodja og nu en beskidt hovedstad i Nepal. Folk er stadig rare og venlige, men lur migom ikke de stadig vil lokke penge ud af folk.
Jeg er super spaendt paa min trekkingtur igennem 'Annapurna Circuit'. Folk siger jeg ikke behoevede at leje en guide under hele turen, men paa den anden side med min stedssans og manglende indre GPS vi\\holder jeg mig til sloganet 'better safe than sorry'. Men dyrt, det er det... 3700kr for 11 dage med kost og logi baade for mig og min guide. 
 Deri er inkluderet flybillet til Pokara efter trekket og transport til startsstedet. Saa det er vel egentlig okay. Jeg har hoert nogle der blev kraevet 5000kr saa jeg er sikkert i gode og aerlige haender.
Mig og et par hollandske piger har vaeret hjemme ved vores guide og faa frokost og blev introduceret for hans familie og alt muligt. Virkeligt et varm og dejligt hjem.

I Kathmandus gader er der 50 procent chance for at blive koert ned hver dag. De koerer fuldstaendig vanvittigt og staerkt, og hvis man ikke flytter sig, saa er det bare aergeligt.
Derudover er der mange lim-sniffende drenge i gaderne, og der falder et stykke af mit hjerte hver gangjeg ser dem i deres rus. Folk siger det er umuligt for turisterne at hjaelpe dem vaek fra gaden paa nogen maade, saa lidt mad ind imellem er det eneste man kan give dem.

De hellige maend der gaar rundt paa gaderne er festligt klaedt paa og ser fantastiske ud. De tager dog penge for fotografier osv. hvilket nok egentlig er en meget indbringende forretning.

Her er meget beskidt, men de lokale er venlige og meget snaksaglige mennesker. Derudover er der tusindvis af backpackere der ofte haenger ud paa 'New Orleans Cafe' (som jeg), Buddah Bar og Tom and Jerry's.
Jeg glaeder mig egentlig til at kome lidt vaek og op i bjergene til lid fred og ro. Man kan altid tage til Pokara bagefter og slappe af ved soen og feste om aftenen.

Det sjove er at ALT lukker kl. 23 sharp i Nepal pga. den nye regering (presidenten). Saa alt fest er slut kl. 23, hvilket nok egentlig er meget praktisk naar man starter sin trek kl. 6.30 dagen efter hehe.

Jeg savner stadig Cambodja rigtig meget, men det er nok lige saa meget de folk jeg moedte der, jeg savner. Jegskal bare lige vaenne mig til det her sted saa er det sikkert ogsaa helt fantastisk.

Her er et kort over min trekking rute og et par billeder fra andres tur rundt omkring Annapurna:
 My trip starts in 'Beshi Sahar' (the right corner) and ends in Jomsom (upper left corner)




Eng: Sitting at an internet cafe trying to download new music to bring on my trek through the Annapurna Circuit. I'm really excited and nervous at the same time.
I still haven't got used to Kathmandu with all its glue-sniffing street boys, polluted and dusty roads and sneaky holy men charging you for a picture of their beautiful national clothes.
The people are nice though. And they seem quite genuine. So even though I paid 370 pounds for the 11 days trek (including plane tickets to Pokara, food and accommodation), I'm still quite satisfied with my purchase.

I've met a lot of danish volunteers here, and there are backpackers everywhere, so I guess I'm about to try to let Cambodia go. Still got a very special place in my heart though...

Soo looking forwards to the views from the mountains and the quiet evenings with a book and some music on the different base camps. Then after the trek I might stay a week or two in Pokara which everybody apparently is in love with.
See ya after 11 days in the mountains

Ingen kommentarer:

Send en kommentar