torsdag den 3. marts 2011

Notes from Donsol and Kuta (bali)

Note fra d. 1. marts

Jeg mangler ord for den oplevelse jeg havde i dag... Kan ikke sige andet end at det var
helt fantastisk og at alle mennesker på et eller andet tidspunkt i livet burde prøve
at svømme med en hvalhaj. Det var helt vidunderligt at se verdens største fisk så tæt på at
du kunne røre dem hvis du stak armen frem. Det er dog ikke tilladt at røre dem, da de skal have lov til at svømme i fred.
Hold kæft hvor var det smukt! Insane!!! Første dyk blev overdøvet af opstemte hjerteslag. Jeg kunne
slet ikke forstå at jeg snart skulle se hvalhajerne, og fik da også et mindre chok da jeg fandt ud
af hvor store de egentlig er.
Det er virkelig svært at forklare hvordan det var... det skal nok bare opleves i stedet. Vi svømmede
med 8 i alt, og det var fantastisk!
Vi kom hjem kl. 12 og er fuldstændigt smadrede efter at have basket rundt i vandet i flere timer.
Så i dag står den på afslapning og måske en foto-gårtur senere.
Får mig en kop kaffe på verandaen og er lidt bekymret for om jeg kan nå at bestille et værelse
på et billigt hostel i Kuta. Der er jo kun to dage til jeg ankommer.
Jeg venter på pigerne i Kuta i to dage, hvorefter vi følges til Balis østkyst for at snorkle
ved et skibsvrag (som jeg selvfølgelig ikke kan huske hvad hedder)

Hehe jeg har aldrig vasket så meget tøj i hånden som jeg gør på denne tur. Det er ikke fordi der er
mangel på vaskerier, næææh, det er simpelthen fordi vi er for nærrige til at bruge vaskerierne. Så vi gør
som de lokale og bruger fødder og hænder! Hva fanden, det tager jo kun en dag for det at tørre alligevel.
Hmm det var sgu kedelig information. Tror det er fordi jeg ikke rigtig ved hvad jeg ellers skal
skrive udover at jeg nu kan strege hvalhajerne af min to-do liste!
Det sted hvor vi bor i Donsol hedder 'Shoreline'. Vi har et rigtig fint værelse, (for det meste lavet af bambus),
eget bad og veranda med møbler. Her er hyggeligt, men de ansatte fatter virkelig hat...
Eksempel:
'can i have some hot water please?' - 'wwooootor??' - 'Yea, hot water for my coffee?' - 'waataaaarr?'
- 'Yes, hot water, like for tea?' og vi kæmper ca. 5 min med at forstå hinanden... til sidst kommer en anden pige ud og skubber fyren bag disken væk og siger 'hot water!' til fyren og han skynder sig ud i køkkenet efter det. Hun smiler til mig og siger at han ikke er rigtig klog hehe. Igår tog det dem 45min at riste brød og sætte marmelade på bordet, så idag har vi købt bananer til morgenmad i stedet hehe.
Det er egentlig også meget billigere, og man er vel en nærrig backpackere hehe.



d. 4. Marts

Et par billeder fra Sugar beach, philippinerne:





Så meget flytter stjernerne sig på 15 min

Lige nu, ja NU på stående fod (eller egentlig sidder jeg ned), er jeg i Kutal, Bali. Og det er lidt insane her, både fordi der er så turistet, men også fordi at folk shopper som sindssyge her inden Nyepi festivalen. Der er parade i aften herinde i byen, og imorgen lørdag fra kl. 6 til søndag kl. 6 må vi overhovedet ikke bevæge os udenfor en dør! Vi må ikke bruge elektricitet, have lys tændt eller larme. Vi kan rent faktisk komme i problemer med polititet hvis vi ikke adlyder. Så det er lidt røvssygt. Ville ellers have været på stranden, men pyt. Man skal jo respekterer deres traditioner, uanset for åndssvagt det er.

Kuta er crazy, trafikken er vild, men stedet er egentllig hyggeligt nok. Det bugner med unge europæerer og australske surferdudes (og chicks!). Stemningen er hyggelig men en smule hektisk.

Jeg glæder mig til at komme lidt ud af byen og komme i kontakt med koralrev, vulkaner, risterasser og templer! Så nå pigerne kommer, så skal vi helt sikkert videre!
Idag har jeg købt flipflops (måtte smide mine kære deichmann gladiatorsandaler ud efter et par ture i saltvand og flere dages tilfangetagelse i rygsækken), en lang top og mad til 'stuearresten imorgen'

Delte forresten en taxi med to gutter fra lufthavnen til Kuta. Den ene hedder Martin og er fra Østrig og den anden hedder Debo. Vi bor alle tre på det samme hostel og spiste middag sammen igår. Nogle hyggelige men meget generte fyre. Jeg prøver lidt at undgå Martin idag for jeg vil gerne opdage dele af byen på egen hånd, og han kender allerede stedet. Jeg vil helst danne mit eget indtryk af stedet, i stedet for at påtage mig hans synspunkter om forskellige steder, bare fordi jeg er uviden.

Jeg glæder mig vildt meget til pigerne kommer, for jeg tror nattelivet er klasse her i Kuta. Kan dog ikke finde nogle af de hoteller jeg har fået anbefalet af det irske par i boracay. Så jeg prøver mig lidt frem og spørger til billige steder osv.

Man skal lige vænne sig til tonen her i Kuta. I philippinerne var jeg 'Mam' her er jeg enten 'Miss, darling, eller honey', men det skal man ikke lade sig genere af... Det er jo bare sådan det er.

Jeg tænker rigtig meget på jer derhjemme, men nyder også min tid afsted (når mændene ikke ligefrem forhører mig om min personlige status! - Ja jeg er sågar begyndt at sige at jeg er forlovet for at få dem til at holde sig væk, men så spørger de bare 'but where is your ring Miss'? Så jeg må hellere skaffe mig en ring hehe)

Det var alt for nu...

1 kommentar:

  1. Hvor er det fantastisk at høre, det hele, både om hvalhajer og vasketøj. det hører jo med til din rejse, ik, og vi her hjemme, jamen vi sluger alt hvad du skriver til os.
    Lyder vildt at du ikke må bevæge dig udenfor en dør..

    Og fedt at du også oplever det lokale!
    Maiken

    SvarSlet